Sollentunahem kan nu presentera mycket glädjande resultat från den hyresgästundersökning som AktivBo har genomfört för ombyggnadsprojektet på Stupvägen 3A i Helenelund. Undersökningen visar på en mycket hög nöjdhet med både lägenheternas kvalitet och vårt arbete med service och trygghet i samband med inflytt efter ombyggnationen.
Ljusa och välplanerade hem med höga betyg
De 61 nyrenoverade lägenheterna är ljusa och praktiska, med omsorgsfulla materialval som parkettgolv och fönsterbänkar i natursten. Hyresgästerna flyttade in i denna trygghetscertifierade fastighet maj 2025 och ger höga betyg för både kvalitet och trivsel. Hyresgästerna uppger att de är mycket nöjda med trivseln i lägenheterna, som ligger på 88,9 procent, vilket visar att boendemiljön upplevs som trygg och trivsam. När det gäller kvaliteten på utförandet ligger projektet hela 19,3 procentenheter över branschmedelvärdet. Även slutresultatet av ombyggnaden sticker ut positivt, hela 17,7 procentenheter över branschmedelvärdet. Vi lever inte bara upp till förväntningarna – vi överträffar dem.
– Vi är glada och stolta över att se hur väl de nya lägenheterna tas emot, säger Carolina Lejon, vd på Sollentunahem. Nu ser vi fram emot att sköta om denna fastighet på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt, så att våra hyresgäster ska trivas fint även framöver.
Satsning hållbarhet och ungdomslägenheter
Projektet har genomförts med ett tydligt fokus på hållbarhet. Vi har exempelvis behållit delar av den befintliga fastigheten och anpassat de nya lägenheterna efter den ursprungliga planlösningen. Vi valde också i projektet att bygga mindre lägenheter eftersom det finns en övervägande mängd större lägenheter i området. Av de 61 lägenheterna avsattes 25 för att bli ungdomslägenheter som enbart hyrs ut till ungdomar mellan 18 och 27 år. Dessa lägenheter var det speciellt stort intresse för vid uthyrningen av projektet.
– Det är glädjande att vi kan minska bostadsbristen för unga genom att skapa ungdomslägenheter som ger fler chansen till en bostad i kommunen och bidrar till ett levande Sollentuna, säger Maria Stockhaus, styrelseordförande för Sollentunahem.
Med hyresgästen i fokus
Hyresgästerna visar i undersökningen att de är mycket nöjda med bemötandet från vår personal, som får 96,6 procent, och upplevelsen av att vi är måna om våra hyresgäster ligger på 100 procent – ett tydligt kvitto på att dialogen och stödet har fungerat utmärkt. Att lägenheterna tas emot så positivt visar att satsningen gör skillnad. Vi tar med oss det glädjande resultatet av undersökningen till kommande projekt med fortsatt fokus på trygghet, kvalitet och god kunddialog.
Senast uppdaterad: 2025-12-15
Publicerad: 2025-12-15