Säg upp din bostad i god tid
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader och börjar gälla från närmast kommande månadsskifte efter att vi fått din uppsägning. Har du några underkontrakt som extra förråd eller parkeringsplats, så måste du även dessa sägas upp separat.
Det enklaste sättet att säga upp ditt hyreskontrakt är digitalt med BankID via Mina Sidor. Saknar du BankID? Då kan du istället fylla i en uppsägningsblankett och skicka in den till oss. Uppsägningsblanketten hittar du längst ner på sidan.
Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid, räknat från nästa månadsskifte – förutsatt att uppsägningen sker inom en månad efter dödsfallet. Uppsägningsblanketten vid dödsbo hittar du längst ner på sidan.
Planera flyttdagen
Börja gärna rensa, sortera och packa så snart du vet att du ska flytta. Det gör flyttdagen betydligt enklare. Behöver du hjälp? Kontakta en flyttfirma eller be familj och vänner om stöd.
Inför besiktningen
När du sagt upp din bostad bokar vi in en tid för flyttbesiktning. Då går vi igenom lägenhetens skick tillsammans. Det är bra om du kan vara med – särskilt om det finns något att diskutera. Vid skador eller onormalt slitage på till exempel parkett, tapet, dörrar eller skadade fönsterrutor kan du bli ersättningsskyldig.
Tänk på att:
Du behöver inte städa inför besiktningen men plocka gärna undan så att vi kan se lägenhetens skick.
Fixa gärna småfel som du själv kan åtgärda innan besiktningen. Om du själv fixat det som är anmärkt på (till exempel tapetsera om ett rum med skadade tapeter) ska åtgärderna vara fackmannamässigt utfört för att undvika debitering.
All utrustning som hör till lägenheten ska finnas på plats (exempelvis dörrar, hatthyllor, gardinbeslag). Om du fått bruks- eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning måste du lämna dessa i lägenheten så att nästa hyresgäst kan använda dem.
Golv i badrum, kök och andra utrymmen ska vara synliga – inga heltäckande mattor.
Visa ditt hem för nästa hyresgäst
Du har en skyldighet att visa din bostad för den som fått erbjudande om att flytta in efter dig.
Kom ihåg att adressändra
När du byter bostad är det viktigt att göra en flyttanmälan till Skatteverket för att post från myndigheter ska komma till din nya adress. Du måste själv anmäla ändrad adress till exempelvis försäkringsbolag, banker, föreningar och vänner.
Flytta el, telefon och internet
Avsluta ditt nuvarande elavtal i samband med att hyreskontraktet löper ut – och teckna nytt på din nya adress. Samma sak gäller för telefon- och internetabonnemang.
Flyttstädning – gör det ordentligt
En noggrann städning är viktig. Nästa hyresgäst har rätt till ett rent hem, oavsett hur det såg ut när du flyttade in. Du vet väl om att du kan boka en städbesiktning av oss i god tid innan flytt. Du bokar genom att kontakta Servicecenter.
Tänk på att:
Rengöra spis, ugn och bakom vitvaror.
Putsa fönster.
Tömma och städa förråd, garage och balkong.
Lämna inget kvar – grovsopor kör du själv till återvinningscentralen.
Om städningen inte godkänns vid utflytt blir du debiterad för en städfirma.
Ta med alla dina grejer när du flyttar
Ta med dig alla dina tillhörigheter när du flyttar, även de saker som du förvarar i förråd, garage och på balkong eller uteplats. Har du installerat egen diskmaskin och/eller tvätt/torkmaskin ansvarar du för att ta bort maskinerna vid flytten. Dessa kan inte överlåtas till kommande hyresgäst. Om du skulle lämna kvar något i lägenheten så debiteras du för bortforsling av de kvarlämnade sakerna.
De saker som tillhör själva lägenheten lämnar du givetvis kvar till nästa hyresgäst.
Tänk på att det blir ofta en del grovsopor vid flytt. Du ansvarar själv för att transportera grovsoporna till återvinningscentralen.
Glöm inte nycklarna
Alla nycklar, taggar och eventuella nycklar till förråd, tvättstuga eller motorvärmare ska lämnas in senast kl. 12.00 första vardagen efter att kontraktet löpt ut. Du lämnar dem i Servicecenter på Turebergs Torg 1, våning 3. Vill du lämna in dem tidigare? Det går fint – se våra öppettider här.