Så försöker bedragare lura dig
Bedragare kan dyka upp på flera sätt. Det kan ringa på dörren och säga att de behöver kontrollera vatten, el eller brandskydd eller göra låsbyte. Ibland utger de sig för att vara från hemtjänsten, sjukvården eller ett företag. De kan bära arbetskläder och ha med sig utrustning som ser trovärdig ut. Andra gånger ringer någon och påstår att du vunnit på lotteri – och vill ha dina bankuppgifter för att ”betala ut vinsten”.
Det händer också att bedragare kontaktar dig i trapphuset eller hissen, eller ringer och låtsas vara en släkting som behöver låna pengar. Ofta vill de att du ska fatta snabba beslut eller lämna ut känsliga uppgifter.
Så skyddar du dig – våra bästa tips
Tveka aldrig att lägga på luren eller stänga dörren om du känner dig osäker.
Lämna aldrig ut legitimation, bankkort eller kod till någon annan.
Släpp inte in någon i ditt hem innan du har kontrollerat att personen verkligen representerar det företag eller den verksamhet de säger sig komma från. Be dem gärna komma tillbaka senare, så hinner du kontrollera.
Be alltid om en faktura – ingen ska kräva betalning på plats.
Var extra vaksam vid dörrförsäljning. Känn dig aldrig stressad att fatta ett snabbt beslut.
Om någon ringer och du blir osäker, lägg på och ring tillbaka på ett nummer du själv tagit fram.
Lita på din magkänsla – känns något fel, så är det ofta det.
När du möter oss
Vi på Sollentunahem vill att du ska känna dig trygg när du möter oss eller våra samarbetspartners. Våra medarbetare bär alltid kläder med Sollentunahems namn eller logotyp och kan alltid identifiera sig. Om en hantverkare ska utföra arbeten hos dig för Sollentunahems räkning, kan du be personen att visa legitimation. Vill du vara helt säker på att vi har beställt arbetet, är du alltid välkommen att kontakta vårt Servicecenter.
Vi på Sollentunahem kommer aldrig att be dig om bank-id, lösenord eller liknande inloggningsuppgifter.
Om du behöver hjälp
Vid pågående brott, ring 112.
Om brottet inte är pågående, ring 114 14 eller besök en polisstation.
För att spärra ditt bankkort, kontakta din bank direkt.
Brottsofferjouren erbjuder stöd och rådgivning till dig som blivit utsatt för brott. Ring 0200-21 20 19 för att få kontakt med din lokala brottsofferjour.
Skriv gärna upp viktiga telefonnummer, till exempel till polisen, anhöriga, grannar, fastighetsskötaren och din bank, och förvara listan där du lätt hittar den.
Vi på Sollentunahem arbetar för din trygghet
Vi samarbetar med Polisen, kommunen och andra aktörer för att förebygga brott och bedrägerier i våra områden. Tillsammans kan vi skapa en tryggare vardag för dig och dina grannar. Om du har frågor eller känner dig osäker – kontakta gärna vårt Servicecenter. Vi finns här för dig.