Tillsammans skapar vi tryggare hem

Sollentunahem Safe Living är vår modell för att öka tryggheten i ditt bostadsområde. Vi tror på kraften i att ta hand om det lilla, för att förebygga det stora. När miljön runt omkring oss är hel och välskött, känns det också tryggare att bo där.

Vad är Sollentunahem Safe Living?

Sollentunahems arbetssätt bygger på den trygghetsmodell som vi har utvecklat:
Sollentunahem Safe Living. Modellen består av tre huvuddelar där samverkan, tekniska lösningar och operativa insatser ligger till grund för att skapa trygga fastigheter och områden för våra hyresgäster att bo i.

Samverkan

Samverkan är hjärtat i Safe Living-modellen. Trygghet skapas när vi gör det tillsammans. Därför bygger Sollentunahem Safe Living på samverkan, mellan oss, våra hyresgäster och andra viktiga aktörer i samhället.

  • Effektiv Samordning för Trygghet, EST: Samlar data, analyserar riskområden och utvecklar åtgärder för att minska brott och otrygghet i samarbete med Polisen och Sollentuna kommun.

  • BID, Business Improvement District/Boende Integration och Dialog: Samverkar med andra fastighetsägare, Polisen och Sollentuna kommun för att gemensamt upptäcka och åtgärda brister.

  • Trygga trappan: Deltar i Polisens arbete för att minska trapphushäng.

  • Hyresgästdialoger: För regelbundna samtal med hyresgäster för att samla in synpunkter och information för att identifiera förbättringsåtgärder i fastigheterna.

Tekniska lösningar

Förutom snabba insatser använder vi också smarta tekniska lösningar för att förebygga och hantera trygghetsproblem.

  • Trygghetskameror: Placeras strategiskt för att förebygga brott och dokumentera händelser.

  • Sensorstyrd belysning: Skapar synliga och säkra miljöer genom riktad belysning.

  • Tillträdeskontroll: Aptus-system ger säker tillträdeskontroll till fastigheten, och säkerställer att bara behöriga personer kommer in i exempelvis cykel- och barnvagnsrum.

  • Störningsboxar och trygghetssensorer: Gör det möjligt att övervaka och hantera störningar och skicka larm vidare till väktare, och att aktivera störande funktioner som högtalare och ljus för att avskräcka obehöriga. Automatisk och fjärrstyrd övervakning minimerar behovet av teknisk expertis.

  • Digital rapportering: Boende kan enkelt rapportera problem via Mina Sidor eller Servicecenter.

Operativa insatser

Operativa insatser bygger på aktiva och fysiska åtgärder.

  • Riskanalys och kartläggning: Regelbundna riskanalyser och kartläggningar av trygghetsläget i bostadsområdena för att identifiera och åtgärda potentiella problemområden.

  • Broken Windows-konceptet: Små problem adresseras snabbt för att förhindra eskalering, exempelvis genom renhållning och snabba reparationer.

  • Rondering och trygghetsvärdar: Regelbundna trygghetsronder av kvartersvärdar, trygghetsvärdar och väktare.

  • Störningsjour: Hanterar akuta störningar dygnet runt.

  • Utredare: Ansvarar för att utreda störningar, olovlig andrahandsuthyrning och andra trygghetsrelaterade ärenden med snabb åtgärd inom tre dygn.

  • Uppsökande arbete och familjesamtal:
    Aktiv dialog med hyresgäster och familjer vars barn skapar otrygghet. Baserat på förändringen i hyreslagstiftningen från juli 2024, som ger fastighetsägare ökade möjligheter att agera mot otrygghet och kriminalitet. 

  • Utemiljö och belysning: Medvetet arbete för att skapa trygga områden kring våra fastigheter.