Sollentunahems bostads- och lokalhyresgäster upplever ökad service och trygghet

2025-10-14

Resultatet i Sollentunahems hyresgästundersökning 2025 visar att nöjdheten med service och upplevd trygghet har ökat tydligt, både hos bostadshyresgästerna och de hyresgäster som hyr lokal för sin kommersiella verksamhet. Bland våra bostadshyresgäster i Bagarby i Tureberg, som klassas av Polisen som ett ”utsatt område”, är den upplevda tryggheten avsevärt högre än branschmedelvärdet för utsatta områden i Sverige.

Hyresgästundersökningens så kallade serviceindex har bland bostadshyresgäster ökat med 1,2 procentenheter, och 1,6 procentenheter för delindexet trygghet. Detta bedöms i sammanhanget som en ”stor förflyttning”. Av de förbättringsområden som vi prioriterade efter 2024 års undersökningsresultat ser vi en ökad nöjdhet för alla områden utom ett: Våra hyresgäster är nöjdare med hur vi har hållit våra löften, att få sina åtgärder vidtagna till följd av synpunkter och att få tag på rätt person. Nöjdheten har även ökat med städning av tvättstuga och källare, men för frågan om ”städning av trapphus” har nöjdheten minskat. Denna fråga fortsätter vi därför att arbeta fokuserat med.

- Det gläder mig att vårt förbättringsarbete ger resultat och att våra hyresgäster har blivit ännu nöjdare och tryggare, säger Sollentunahems vd Carolina Lejon. Samtidigt som vi är stolta och gläds åt detta, behåller vi fokus på att fortsätta förbättra oss.

Mycket stor ökning bland lokalhyresgäster

Bland lokalhyresgäster ser vi en ökning av serviceindex med hela 4,3 procentenheter, och 5,9 procentenheter för delindexet ”rent, snyggt och tryggt”. Den verksamhet som lokalhyresgästerna bedriver, som restauranger, butiker och samhällsservice, är mycket viktig för helhetskänslan av trivsel och trygghet i våra bostadsområden.

Över branschmedelvärdet för utsatta områden i Sverige

Den positiva utvecklingen vad gäller trygghet beror på att vi arbetar målmedvetet och systematiskt med trygghetsfrågorna. Vi använder vår metod Sollentunahem Safe living, som bygger på samverkan, tekniska lösningar och operativa insatser. I våra fastigheter i Bagarby i Tureberg, som omfattas av det område inom Sollentuna som klassas av Polisen som ett ”utsatt område”, är den upplevda tryggheten bland våra bostadshyresgäster hela 9,4 procentenheter över branschmedelvärdet för utsatta områden i Sverige.

- Jag är särskilt glad över att känslan av trygghet har ökat, säger Sollentunahems styrelseordförande Maria Stockhaus. Sollentunahem är en ansvarsfull fastighetsägare som bidrar till målet om inga utsatta områden i Sollentuna år 2030.

Viktigt underlag för förbättringsarbetet

Sollentunahem genomför hyresgästundersökningen årligen, för att följa hyresgästernas nöjdhet och få underlag till fortsatt förbättringsarbete. Baserat på 2025 års resultat kommer vi fortsätta att utveckla vårt arbetssätt för hur vi ronderar våra fastigheter, där uppföljning av städning av trapphus ingår. Vi ser även fram emot att ha en tydligare kontakt och dialog med våra lokalhyresgäster, och att förbättra hur man som bostads- och lokalhyresgäst kan följa och förstå sitt ärende när man har gjort en felanmälan.

Hyresgästundersökningen genomförs i samarbete med företaget AktivBo, som mäter hyresgästers nöjdhet för drygt 450 bostads- och fastighetsbolag i totalt tio länder. Nöjdheten mäts på en skattningsskala fördelad på 0-100 procent. Undersökningen skickas till våra bostadshyresgäster (i år drygt 4 200 mottagare) och lokalhyresgäster (i år cirka 130 mottagare). Svarsfrekvensen ökade i årets mätning, till nära 68 procent bland bostadshyresgäster och drygt 51 procent bland lokalhyresgäster.

- Vi värdesätter verkligen att våra hyresgäster har tagit sig tid att svara på undersökningen, säger förvaltningschef Malin Ramström. Nu ser vi fram emot att fortsätta vårt utvecklingsarbete. Vi vill hela tiden bli bättre på det vi gör, och få djupare förståelse för våra fastigheters och hyresgästers behov.


Senast uppdaterad: 2025-10-14

Publicerad: 2025-10-14

Dela