Ökningen i årets hyresgästundersökning är ett resultat av vårt medvetna arbete med de förbättringsområden som vi prioriterade efter 2023 års undersökning: Vi har arbetat strukturerat med våra hyresgästers upplevelse av hur lätt det är att komma i kontakt med oss, och hur det fungerar att anmäla ett fel i fastigheten. Nöjdheten inom dessa områden har ökat 1,3 respektive 3,2 procent, vilket i sammanhanget bedöms som ”en stor förflyttning”.
Vi har även jobbat vidare med vårt medvetna systematiska trygghetsarbete. Upplevelsen av trygghet, såsom personlig trygghet i området och källare, säkerhet mot inbrott i förråd samt kontakt med grannar, har ökat dels i hela vårt bestånd (+1,5 %), och hela 3,9 procent i fastigheterna i Tureberg, som är det område i Sollentuna som är med på Polisens lista över utsatta områden. Sollentunahems resultat för hyresgästundersökningens samtliga indexområden ligger tydligt över branschmedelvärdet för utsatta områden i hela Sverige (mellan 6 och 10 %).
Det betyder väldigt mycket för oss att våra hyresgäster upplever att deras trivsel och trygghet har ökat, säger Sollentunahems vd Anna Mellström. Det är ett fint kvitto på att vårt medvetna förbättringsarbete, och vårt arbete med trygghetsfrågor i samverkan med Polisen, kommunen och andra fastighetsägare, ger resultat.
Viktigt underlag för förbättringsarbetet
Sollentunahem genomför årligen hyresgästundersökningen för att följa hyresgästernas nöjdhet och få underlag till fortsatt förbättringsarbete. Undersökningen genomförs i samarbete med företaget AktivBo, som mäter hyresgästers nöjdhet för drygt 450 bostads- och fastighetsbolag i totalt tio länder. Vi skickar vår undersökning till samtliga hyresgäster (motsvarar drygt 4 300 mottagare). Svarsfrekvensen år 2024 var nära 66 procent, vilket bedöms av AktivBo som mycket högt.
Vi värdesätter verkligen våra hyresgästers svar på undersökningen.
Utifrån årets resultat har vi prioriterat de viktigaste frågorna som vi vill utveckla framöver. Det område som får högsta prioritet är att förbättra städningen i gemensamma utrymmen såsom trapphus och tvättstugor. Att det är rent och städat i och omkring våra fastigheter är väldigt viktigt för att våra hyresgäster ska uppleva den trivsel vi vill att de ska känna.
Sollentunahem kommer att jobba fokuserat med förbättring av städningen både med egen personal och i samarbete med städentreprenörer, och inspireras av kollegor i branschen som ligger i framkant vad gäller städning.
Mäter även lokalhyresgästernas nöjdhet
Från och med 2024 har vi även mätt hur nöjda våra hyresgäster som hyr lokaler för kommersiell verksamhet är med sin lokal och den service de får av Sollentunahem. Den verksamhet som lokalhyresgästerna bedriver, som restauranger och butiker, är viktig för känslan av trivsel, trygghet och service i våra bostadsområden. Glädjande med resultatet är att våra lokalhyresgäster upplever en hög nöjdhet med själva lokalen och hur den är anpassad efter den verksamhet som bedrivs, den allmänna trivseln med lokalen, ventilationen och värmekomforten. Här ligger vårt så kallade produktindex 5,6 procent över branschmedelvärdet i landet. Vi kommer nu att prioritera att förbättra kunddialogen och tydliggöra kontaktvägar och förväntningar på oss som hyresvärd.