Till huvudnavigation Till innehållet Till mina sidor

Trygga hyresgäster och nöjda medarbetare i Sollentunahems hållbarhetsrapport 2024

Pressmeddelande | Sollentunahem har publicerat sin hållbarhetsrapport för år 2024. Bland det som utmärker arbetet under året är vårt arbete med ett medvetet hållbarhetsfokus i ombyggnationsprojekt, nöjda medarbetare som trivs och hyresgästerna fortsatt upplever att deras trygghet ökar.

Efterfrågan på bostäder är stor i Sollentuna och vi har under 2024 fortsatt att skapa hållbara och trygga hem. Vi har genom att kontinuerligt se över befintliga lokaler och tomställda ytor, byggt 106 nya lägenheter för våra hyresgäster. Det ger oss möjlighet att erbjuda fler boendemöjligheter för våra hyresgäster.

För att agera hållbart och tillvarata våra och naturens resurser på bästa sätt är vi även måna om att bygga om befintliga lägenheter, i stället för att bygga nytt. Därför har vi under 2024 arbetat med två större renoverings- och ombyggnadsprojekt. I Klasro i Häggvik renoverar vi 199 lägenheter, ett byggprojekt som präglas av medvetet återbruk av till exempel kylskåp och tegel. I Edsberg renoverar vi en tomställd byggnad, där vi bygger utifrån befintlig husstomme och fasad, renoveringen kommer att resultera i 77 nya moderna lägenheter.

Tryggheten i våra bostadsområden fortsätter att öka

Trenden att våra hyresgästers trygghet ökar år för år håller i sig. Resultatet i hyresgästundersökningen 2024 visar att den upplevda tryggheten och vårt trygghetsindex har ökat med i genomsnitt 1,7 procent i hela beståndet.

Under 2024 har vi jobbat vidare med vårt systematiska trygghetsarbete genom den trygghetsmodell som vi har utvecklat: Sollentunahem Safe Living. Som en del i arbetet har vi utvecklat vår felanmälningsprocess på hemsidan, vilket innebär att våra hyresgäster nu enklare kan anmäla om de upplever otrygghet i fastigheterna.

Den positiva utvecklingen i Sollentunahem är ett resultat av ett målmedvetet arbete för ständig förbättring. Sollentunahem har målsättningen att bli ett föredöme för andra bostadsbolag när det gäller inte minst, trygghet, hållbarhet och nöjda hyresgäster, säger Maria Stockhaus, styrelseordförande för Sollentunahem.

Nöjda och engagerade medarbetare

Under året har vi fortsatt att arbeta medvetet med vår företagskultur och medarbetarnas trivsel, och har under medarbetarmöten reflekterat tillsammans kring våra värderingar och beteenden. När vi mäter våra medarbetares nöjdhet i medarbetarundersökningen, kan vi konstatera att vi har väldigt stolta, nöjda och engagerade medarbetare. Det är en viktig förutsättning för att våra kunder ska känna sig nöjda och trivas bra hos Sollentunahem.

Fortsatt matavfallsfokus under 2025

Ett av Sollentunahems fokusområden under 2024 var att öka sorteringen av matavfall och vi ser att utsorteringsgraden har ökat med 3 procent från 2023. Även under 2025 kommer vi fortsatt ha ett stort matavfallsfokus, vi ser bland annat över hur vi kan bli ännu bättre på att sortera ut matavfallet genom att bland annat utbilda våra kvartersvärdar i hur de kan lära våra hyresgäster att sortera rätt.

Här hittar du hållbarhetsrapporten

Sollentunahems hållbarhetsrapport och årsredovisning finns på www.sollentunahem.se/hallbarhetsrapport-2024.