- Hyresgästen är frisk och har möjlighet att lämna lägenheten. Vår huvudregel är att hyresgäst inte ska vara hemma när arbete utförs i lägenheten. Vår personal följer allmänna riktlinjer genom att bära skyddsutrustning som skyddshandskar och skyddsskor. Efter utfört arbete slängs utrustningen och händerna desinficeras med handsprit.
- Hyresgästen är frisk men har inte möjlighet att lämna lägenheten. På grund av exempelvis funktionsnedsättning, ålder eller andra besvär har hyresgästen svårt att lämna lägenheten. Då kan vår personal utföra arbetet om den boende vistas i annat rum eller om det finns en balkong att vänta på.
- Hyresgästen är frisk och har inte möjlighet att lämna lägenheten. Annat extra rum eller balkong saknas. Vår personal kan som huvudregel utföra arbetet, men bara om ett säkerhetsavstånd kan upprätthållas. Vår personal kan behöva göra en riskbedömning innan arbeten utförs i lägenheten.
- Hyresgästen har symptom på covid-19 eller konstaterad covid-19. Vår personal har som huvudregel att inte utföra arbeten om hyresgästen är sjuk. Hyresgästen ska avvakta med att anmäla icke akuta ärenden tills hyresgästen åter är frisk. Är ärendet akut som exempelvis vattenläcka, strömavbrott, avloppsstopp eller annat som räknas som akut, anlitar Sollentunahem entreprenör som sanerar lägenheten och utför arbetet.
- Entreprenör utför arbete i hyresgästs lägenhet där denna har symptom eller konstaterad covid-19. Sollentunahem ser till att entreprenören blir informerad om att hyresgästen är sjuk så att denna kan vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder.
- Akut arbete utförs i hyresgästs lägenhet som har symptom eller konstaterad covid-19 eller varit långvarigt sjuk och arbetet kan inte utföras av entreprenör. Sollentunahem gör en riskbedömning i varje enskilt fall.
- Hyresgäst vill visa vår personal fel i lägenheten och det finns risk för att erforderligt avstånd ej kan upprätthållas. Huvudregeln gäller att hyresgäst inte ska vara hemma i lägenheten då arbeten ska utföras. Vi uppmanar hyresgästen i samband med anmälan av ärendet att bifoga bilder på det som behöver åtgärdas, alternativt markera fel med post-it-lappar eller liknande.
- Hyresgästen följer inte våra instruktioner. Sollentunahem ska informera hyresgäst om våra rutiner och förutsättningar för att arbeten ska kunna utföras i lägenheten. Detta sker på vår hemsida. Om hyresgästen inte följer instruktionerna ska arbeten som inte är av akut art inte utföras.
- Sollentunahem behöver utföra planerade underhållsarbeten i lägenheter, exempelvis stamspolning m.m. Här gäller huvudregeln att hyresgästen inte ska vara hemma vid arbetet. Hyresgäster som inte kan vara frånvarande ska anmäla det i samband med mottagandet av informationen om planerade arbeten. Tänk på att enligt Hyreslagen är det varje hyresgästs skyldighet att ge hyresvärden och dennes entreprenörer tillträde till lägenheten för att till exempel kunna utföra reparationsarbeten för förebyggande underhåll.
- Smittrisk i hissar och gemensamma utrymmen. Tänk på att inte åka hiss med andra personer utöver den egna familjen eller närstående. Vi ber hyresgästerna att respektera att vår personal behöver få åka hiss ensamma.
Vi har i många fall vant oss att hålla distans och att vara försiktiga för att förhindra spridning av viruset. Det är ett ansvar alla har och det är viktigt att vi är medvetna om detta så länge viruset finns kvar. Tack för att vi hjälps åt att ta ansvar!