Till huvudnavigation Till sidonavigation Till krisinformation Till innehållet Till mina sidor

Sollentunahems hållbarhetsarbete

Det här är Sollentunahem

Att ta hållbarhet på allvar och arbeta med hållbarhetsfrågorna är nödvändigt för att kunna vara med i omställningen till en hållbar utveckling och ett hållbart företagande ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv.

Våra processer, som utgörs av våra dagliga arbetsflöden, finns beskrivna i vårt ledningssystem. Lagkrav och andra krav är inarbetade i våra rutiner och arbetssätt. Vårt processarbete utgår från våra viktigaste intressenters (se nästa sida) behov och att tillfredsställa dessa. Därför är det viktigt för oss att ta reda på vilka behov våra intressenter har genom dialoger för att kunna utforma, bedriva och utveckla vår verksamhet på ett intressentorienterat, effektivt och hållbart sätt. Med ett processfokus skapar vi förutsättningar för att på ett systematiskt sätt utveckla och förbättra verksamheten genom att möjliggöra en bred tvärfunktionell samverkan och delaktighet internt och externt. Besluten som tas ska vara faktabaserade och uppföljning av mål och nyckeltal är viktiga delar i styrningen av verksamheten. Hållbarhetsarbetet behöver drivas systematiskt och långsiktigt och i samspel med våra värderingar affärsmässig, engagerad och ansvarstagande. Arbetet framåt fokuserar bland annat på att:

  • Genomlysa processer för att på ett bättre sätt tillgodose intressentbehov på ett resurseffektivt sätt som stödjer vår affär och våra mål.
  • Förbereda för kommande hållbarhetsrapporteringskrav från EU, CSRD-direktivet, för att få processer på plats för att kunna leva upp till ställda krav.
  • Integrera hållbarhetsfrågorna i våra arbetssätt så att de omhändertas i planering, genomförande, uppföljning och förbättringar.
  • Genomföra kompetenskartläggning för att fånga upp behov av kompetensstärkande åtgärder inom bland annat hållbarhet.

Intressenter och intressentdialoger

Att bygga, förvalta och utveckla bostäder och bostadsområden innebär kontakter med många olika intressenter. Omställning till hållbart företagande innebär möjligheter till utökad dialog och samarbeten mellan aktörer som vi tidigare inte samverkat med.

Intressenter är de som påverkar eller blir påverkade av vår verksamhet. Påverkade intressenter är de som (kan) påverkas, positivt eller negativt, av verksamhetens aktiviteter och relationer genom hela värdekedjan. Planeten är en tyst intressent vars talan kan föras av experter, föreningar och organisationer. Intressent är även användare av redovisad information som exempelvis affärspartners, långivare och icke-statliga organisationer. Med den ökade medvetenheten om såväl globala som nationella utmaningar ökar intressenternas förväntningar på samhällsansvar och transparens kring hur verksamheten drivs och bidrar till de globala målen för hållbar utveckling.

I slutet av 2023 genomfördes en gemensam intressentdialog, i panel- och intervjuform, tillsammans med andra allmännyttiga bolag i regi av Sveriges Allmännytta. Medverkande intressenter representerade perspektiven hyresgäster, sårbara grupper, finansiärer, försäkringsbranschen, leverantörer och miljön. Dialogen gav värdefull input för att ringa in bolagets väsentliga hållbarhetsfrågor och utgör ett underlag i förbättringsarbetet med våra processer. Under 2024 kommer ytterligare interna och externa intressentdialoger att genomföras. Sollentunahem har dessutom mer regelbundna dialoger med viktiga intressenter, se faktarutan ”Våra intressenter”.

Våra intressenter

Ägare ― Sollentuna kommun

Dialog sker genom ägardirektiv, bolagsstämma och gemensamma policys och handlingsplaner. Styrelseordförande och vd för Sollentunahem har avstämningar med styrelseordförande och vd för moderbolaget Sollentuna Stadshus AB fyra gånger per år.

Hyresgäster

Dialog sker genom årlig kundundersökning och daglig kontakt med Kontaktcenter och medarbetare i våra bostadsområden, samt genom träffar och möten i form av medborgardagar och boendedialoger.

Medarbetare

Dialog sker genom medarbetarmöten, avdelnings- och enhetsmöten, medarbetardagar samt genom temperatur[1]mätningar. Samtliga medarbetare kan kanalisera förbättringsförslag via ledningssystemet och oegentligheter via bolagets visselblåsarfunktion.

Leverantörer och entreprenörer

Dialog sker vid upphandling av produkter och tjänster samt i samband med uppföljningar av genomförda arbeten och vid avtalsförhandlingar.

Branschorganisationer och samarbetspartner

Dialog sker genom nätverksmöten, seminarier och vid utbildningstillfällen, främst med Sveriges Allmännytta kopplat till klimatinitiativet. Vi samverkar aktivt med Polisen gällande trygghet och säkerhet genom veckovisa avstämningar och genom föreningarna BID Tureberg och BID Rotebro (samverkan mellan fastighetsägare, föreningar, kommunen och Polisen) i trygghetsfrågor.