Hållbarhet i nybyggnation, underhåll och fastighetsskötsel

Sollentunahem strävar efter att minska klimatpåverkan och öka biologisk mångfald genom att genomföra nybyggnation, underhåll och fastighetsskötsel på ett hållbart sätt.

Vi arbetar medvetet
för att minska vår energianvändning och ge våra hyresgäster möjligheter som underlättar klimatsmarta val.

Mål: fossilfritt år 2030

Sollentunahem ingår i Allmännyttans klimatinitiativ, som har  som mål att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria år 2030, och att minska energianvändning med 30 procent  till år 2030 räknat från år 2007. Eftersom Sollentunahem nådde målet om minskad energianvändning redan år 2020, är
vårt mål 40 procent till år 2030. Dessutom strävar vi efter att minska våra koldioxidutsläpp genom att göra energieffektiva värme-, vatten- och elinstallationer och genom att ha en fossilfri bilflotta.

Våra hyresgästers klimatpåverkan

Individer ger upphov till klimatpåverkan genom bland annat resor till och från jobbet, konsumtion av mat och varor samt användning av energi, värme, vatten och avfall. Undersökningsföretaget AktivBo:s rapport om vad hyresgäster tycker om fastighetsbolagens hållbarhetsarbete visar att hyresgäster lägger stor vikt vid att deras fastighetsägare agerar miljömedvetet (enligt senast gjorda undersökning av detta slag, år 2022). Sollentunahem ska även fortsatt, inom ramen för hållbarhetsarbetet, arbeta för att skapa möjligheter för våra hyresgäster att leva miljöanpassat.

Exempel på insatser under 2023 för att minska klimatpåverkan:

Renovering och ombyggnation

• Påbörjat hållbar renovering av 199 lägenheter i Häggvik, med återbruk av material, solceller på taken och kravställning på miljöledningssystem i upphandlingen.

• Projekterat och handlat upp en entreprenad för en ombyggnation i Edsberg som ger 77 nya lägenheter, där vi bygger utifrån befintlig husstomme och fasad och återbrukar överblivet tegel i fasadens tillbyggnad.

• Projekterat för ombyggnation av ytterligare 2 befintliga tomställda fastigheter, istället för att bygga nytt på de aktuella platserna.

• Byggt om vakanta lokaler till 3 nya lägenheter.

• Renoverat 8 miljöstugor.

Energi, värme och vatten

• Installerat solceller på taken i 1 nybyggt hus och minskat
    användning av energi som vi köper från extern leverantör.

• Installerat energieffektiv belysning utomhus, i trapphus
    och vid parkeringsplatser.

• Minskat energianvändning genom att byta ut fläktaggregat
    i 2 fastigheter.

• Bytt ut 306 fönster till nya energibesparande fönster som
    ger bättre inomhusmiljö vad gäller temperatur och ljud.

• Slutfört installation av automatisk värmereglering i hela vårt bestånd genom ett styrsystem som utgår från utomhustemperatur och väderprognos, för att ta fram bästa temperaturen för bostaden och få ett jämnare inomhusklimat.

• Infört värmeåtervinning på avloppsvatten i 1 nybyggt hus, vilket ger värme till lägenheterna.

• Bytt till mer snålspolande blandare i badrum och kök i 140
    lägenheter.

Drivmedel

• Fasat ut samtliga fossildrivna fordon i Sollentunahems bilflotta.

• Installerat totalt 67 nya elbilsladdare i vårt bestånd för hyresgästerna.

Biologisk mångfald

•  Antagit ny utemiljöstrategi. Enligt denna väljer vi växter som inte kräver bevattning utöver naturligt dagvatten och vi värnar om den biologiska mångfalden vid trädvård och gallringar genom att lämna död ved och bevara högstubbar.

• Förberett för upphandling av markskötsel där hållbarhetskrav har större värde vid val av entreprenör.

• Gallrat buskar och träd i 80 % av hela beståndet, för att värna den biologiska mångfalden.

Arbetssätt och informationsinsatser

• Informerat och uppmanat till ökad sortering av matavfall och övrig återvinning i samarbete med Hyresgästföreningen, inom ramen för boendeinflytandekommittén. Hyresgästföreningen har tagit ansvar för att införa utbildning riktad till barn.

• Informerat om hur man kan spara el och vatten i hemmet.