Miljökrav för hållbar ombyggnation

Under 2023 har Sollentunahem slutfört projekteringen och upphandlingen för en stor ombyggnation av fastigheten Esplanaden 1 i Edsberg, som resulterar i 77 nya moderna lägenheter i varierande storlekar.

Med denna renovering skapar vi bättre hem med en ny fin standard som ska hålla i många år framöver. 199 lägenheter ska renoveras och i tillämpbara delar utförs renoveringen enligt Miljöbyggnad nivå silver, vars mål bland annat är låg energiförbrukning, bra ventilation, luftkvalitet, dagsljusinsläpp och att man undviker att bygga in skadliga kemikalier i byggnaden.

Alla varor som används ska miljöprövas i Byggvarubedömningen, en förening som bedömer och tillhandahåller information om varors hållbarhet. Vi har även ställt krav på vår entreprenör genom kravställning på miljöledningssystem vilket är ett sätt att samla, effektivisera och rationalisera miljöarbetet genom att samla policyer, mål, rutiner, instruktioner och mallar rörande miljöområdet.

För att säkerställa en hållbar renovering kommer vi bevara klimatskal av trä där det är möjligt, sanera miljöfarliga ämnen, återanvända tegel, installera solceller på taket samt system för individuell mätning och debitering av varmvatten och el.

Vi arbetar aktivt med en hållbar och miljövänlig renovering och tänker på helhetsbilden genom att exempelvis inte byta ut sådant som är fullt fungerande och upprätthålla standarden för flera år framöver.

- Fredrik Hellström, projektledare Sollentunahem