Motverkar arbetslivskriminalitet på svenska byggarbetsplatser

Social hållbarhet

Sollentunahem är medlemmar i Rättvist byggande och vår vd Anna Mellström ingår i föreningens styrelse. På så sätt är vi delaktiga i det strukturerade arbetet mot arbetslivskriminalitet på svenska byggarbetsplatser, och kan bidra till en sund byggbransch.

En viktig del i Rättvist byggandes arbete handlar om att skydda byggherren, i vårt fall Sollentunahem, från risker kopplat till kriminalitet och arbetsrättsliga brister i våra byggprojekt. Om svart arbetskraft, ogiltiga ID-handlingar eller oanmälda underentreprenörer skulle upptäckas, resulterar det alltid i att vite utfärdas.

En sund arbetsmiljö med goda arbetsvillkor för medarbetare, entreprenörer och leverantörer är en avgörande fråga för oss, och för byggbranschen som helhet.

- Per Wistedt, Sollentunahems fastighetsutvecklingschef

Arbetsplatskontroller i nyproduktion och ombyggnation

Under 2023 har vi genomfört två arbetsplatskontroller; den ena på vår byggarbetsplats i nyproduktionsprojektet Esset 3-5 i Edsberg och den andra i vårt renoveringsprojekt Släggan 1 i Klasro i Häggvik. De brister som vi har noterat är åtgärdade och berörda rutiner är uppdaterade. Vi ser fram emot fortsatta kontroller i pågående och kommande projekt, närmast vid ombyggnation av Esplanaden 1 i Edsberg och den fortsatta renoveringen av Släggan 1 i Häggvik.

Rättvist byggande

Föreningen Rättvist byggande strävar efter en byggbransch fri från arbetslivskriminalitet. Grunden är en arbetsmodell där byggherrar samverkar operativt för att skydda varandra från risker kopplat till kriminalitet och arbetsrättsliga brister i sina byggprojekt.

Arbetsmodell för att förebygga och motverka kriminalitet och osund
konkurrens i entreprenadprojekt.