Laddmöjligheter för våra hyresgäster

Andelen elbilar ökar stadigt och Sollentunahems hyresgäster efterfrågar möjlighet att ladda sina bilar i närhet till sin bostad, något som vi självklart vill bidra till.

Mer miljövänliga fordon

Sollentunahem erbjuder sedan tidigare sex laddboxar för elbilsladdning i garage i Topplocket i Tureberg. Under 2021 installerade vi även tio nya laddplatser vid vår parkeringsplats på Amorgränd i Rotsunda gård, vilket blev väldigt uppskattat av våra hyresgäster.

– Det är otroligt smidigt med en egen laddstolpe med fast kabel, säger Björn Rasmussen som är hyresgäst på Amorgränd.

Björn Rasmussen_3360_beskuren_2.jpg

Genom att kunna ladda min hybridbil hemma, tar jag mig till jobbet på ren eldrift varje dag. Det är bra både för miljön och plånboken.

– Björn Rasmussen, hyresgäst Amorgränd

Redo för nästa steg

Under 2021 har vi förberett för ytterligare installationer av laddmöjligheter i våra bostadsområden de kommande åren. I förberedelserna undersöker vi om befintliga el- och kabelinstallationer går att bygga om till installationer för laddning, och var det skulle kunna vara ekonomiskt hållbart att bygga helt nya installationer. Parallellt med detta säkerställer vi att den befintliga elkraften i fastigheterna, utöver att förse bostäderna med el, även har kapacitet för att ladda fordon.

Vi räknar med att installera laddboxar vid fastigheter i Edsberg, Norrviken och Tureberg under 2022. Vår målsättning är att detta sammantaget ska ge nya laddmöjligher för cirka trettio fordon. Samtidigt fortsätter vi löpande att undersöka hur stor efterfrågan är hos våra hyresgäster. Om det är många som önskar laddmöjlighet för sina fordon, vill vi gärna skapa ytterligare möjligheter både i de planerade områdena och i andra.

Vi befinner oss bara i början av vårt arbete med att erbjuda laddmöjligheter för våra hyresgäster. Vi vill tillgodose behovet hos så många som möjligt som vill ladda sina fordon med el.

- Andreas Ahlqvist, El-projektledare på Sollentunahem